Rabu, 10 Juli 2013

Buah Zaitun Yang Kaya Manfaat

"Demi buah tiin dan zaitun. Dan Gunung Tursina". (Q.S At-Tiin : 1- 2).


Zaitun yang bahasa ilmiahnya Olea europaea adalah tanaman buah mudanya dapat dimakan mentah ataupun sesudah diawetkan sebagai penyegar. Buahnya yang tua diperas dan minyaknya diekstrak menjadi minyak zaitun yang dapat dipergunakan untuk berbagai macam keperluan. Zaitun adalah anggota suku Oleaceae dan biasa di jadikan symbol perdamaian.

Zaitun mulai berbuah saat berumur lima tahun dan usianya dapat mencapai ribuan tahun, sehingga yang tadinya perdu telah menjadi pohon besar. Pohon zaitun yang berumur ribuan tahun di antaranya pernah ditemukan di Palestina yang bertahan hidup hingga 2000 tahun. Distribusinya meliputi daerah-daerah iklim panas sampai iklim sedang.

Zaitun di Dalam Al-Quranul Karim dan Sabda Rasulullah SAW

 "Dialah, Yang telah menurunkan air hujan dari langit untuk kamu, sebagiannya menjadi minuman dan sebagiannya (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang pada (tempat tumbuhnya) kamu mengembalakan ternakmu. Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanaman-tanaman; zaitun, kurma, anggur, dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya, pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan." (Q.S An-Nahl : 10-11)

Allah telah menyebut di dalam Al Quran berkenaan dengan buah zaitun. Ini menunjukkan buah zaitun juga memiliki banyak keistimewaan tersendiri yang jarang diketahui dan diselidiki. Di dalam Al Quran, buah zaitun disebut sebanyak 7 kali di mana sebanyak 2 kali, ia di sebut bersendirian dan 5 kali lagi ia digambarkan dalam Al Quran bersama dengan buah- buahan lain seperti tamar, delima, anggur dan buah tiin. Gambaran ini menunjukkan betapa banyaknya khasiat buah zaitun sepertimana buah- buahan lain yang mendatangkan kebaikan kepada kehidupan semua insan Manusia.

Manfaat  Buah Zaitun
Dunia moden pada hari ini, melalui kajian- kajian sains semasa mengiktiraf khasiat buah zaitun. Minyak zaitun mempunyai nilai yang tinggi baik dalam bidang kesehatan maupun kecantikan.

1. Bidang Kesehatan
Seandainya minyak zaitun diambil sebagai bahan makanan, ia bertindak sebagai penambah zat makanan, mencuci dan membaik pulih perut dan menjadi penawar racun. Ia akan membantu pesakit gastrik dan juga yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang. Jika minyak zaitun diambil sebagai sapuan luaran, ia bertindak sebagai pelicin dan pelembut kepada kulit yang mengalami ekzema dan psoriasis seterusnya dapat meremajakan kulit. Menurut Tarmizi dan Ibn Majah, Nabi Muhamad SAW bersabda,

" Makanlah minyak zaitun, dan sapulah kulitmu dengannya kerana ia datang dari pohon yang diberkati".

Minyak zaitun juga mengandungi asid lemak tidak tepu yang dikelaskan sebagai "monounansaturated" yang mampu merendahkan kolesterol berbahaya di dalam darah. Satu kajian yang telah dijalankan oleh pakar- pakar kesihatan di Institut Sains Kesihatan, Universiti Oxford melihat perkaitan antara kanker dan makanan seseorang. Didapati bahwa negara yang lebih tinggi mengonsumsi daging daripada sayur- sayuran mempunyai risiko penyakit kanker yang tinggi tetapi dengan mengonsumsi minyak zaitun akan mengurangi kadar tersebut.

Dalam Annals of Oncology (10 Januari 2005) menyatakan pakar- pakar sains mendapati diet Meditranean yang kaya dengan minyak zaitun akan mengurangi risiko seseorang terserang kanker payudara kerana kandungan ”oleic acid” yang terdapat didalamnya. Menurut Imam Ibn Qayyim Al Jauziyyah, mutu minyak zaitun adalah bergantung kepada pokok yang mengeluarkannya. Sebagai contoh, jenis yang terbaik adalah minyak zaitun yang dikeluarkan daripada buah yang masak, manakala minyak daripada buah zaitun yang belum masak adalah bersifat sejuk dan kering. Buah zaitun yang telah masak ranum, lebih cenderung menjadi panas dan mengurai. Oleh itu, jika ia diproses menggunakan air akan menjadikannya kurang panas, bertindak dengan lembut dan lebih berkhasiat. Dan bagaimanapun, semua jenis minyak zaitun akan melembutkan kulit serta melambatkan proses penuaan. Di samping itu, minyak zaitun dapat melawan racun di dalam badan dengan bertindak sebagai ‘laxative' dan menyingkirkan cacing di dalam badan.
Penyakit jantung yang dikenal sebagai pembunuh ganas semakin meningkat. Namun begitu, dengan mengonsumsi minyak zaitun mungkin dapat mencegahnya kerana ia kaya dengan bahan “phenol”. Bahan ini mempunyai bahan antioksidan yang tinggi di samping mampu mencegah proses radang dan pembekuan darah. Oleh karena itu, mengonsumsi minyak zaitun sangat bermanfaat untuk mencegah seseorang dari penyakit jantung.

2. Bidang Kecantikan
Selain bermanfaat di bidang kesehatan, exstarct minyak zaitun juga sangat bermanfaat bagi kecantikan pemakaian minyak zaitun pada tubuh bisa membuat kulit lebih cerah. Kandungan zat linoleic acid dalam minyak zaitun mampu menjaga air menguap. Sehingga, zat ini amat baik untuk digunakan sebagai pelembab kulit yang kering dan mulai berkeriput. Dan apabila kita mencampur minyak zaitun dengan garam kasar, untuk membuat scrub alami maka akan membantu pengelupasan sel-sel mati. Dan Minyak zaitun ini juga bisa membantu menyuburkan rambut supaya rambut lebih hitam dan lebat.

Subhanallah,betapa banyak manfaat dari buah zaitun. Semoga kita semua dapat mengambil manfaatnya.


0 komentar:

Posting Komentar